Sunday 19 June 2011

Catatan merah gaza

Baru tadi penulis blogwalking sebentar . Singgah menziarah beberapa blog-blog islamik BADAR SBP mahupun ustaz-ustaz . lalu terdetik hati ini untuk mencari tentang jihad . lalu penulis cuba mencari beberapa artikel tentang tajuk ini . Alangkah terpukulnya hati  ini bila mana melihat gambar-gambar mereka di medan jihad . Lalu terasa betapa hinanya diri ini yang masih lalai . sedangkan anak-anak kecil ini , masih lagi dibangku tadika dan sekolah rendah sudah berani dan semangat juang yang tinggi memegang panji-panji islam dan tidak kekok memegang pistol mahupun senapang .
Arab Children Summer Camp

 Ya Allah ampuni diri ini yang tidak berusaha membantu saudara-saudara se-islamku ya Allah . jangan Ya Allah , nanti di hari dimana tiada seorang pun sibuk memikirkan orang lain melainkan dirinya , engkau melaknat aku atas dosaku yang tidak turut membantu tentera islam ya Allah . Penulis kembali merefleksi diri . Sedih rasa hati ini . bayangkan semasa anak-anak kecil di Gaza sudah memegang senapang untuk melawan setan besar israel ,  anak-anak kecil , remaja mahupun orang dewasa Malaysia dan negara-negara yang masih berasa didalam zon selesa sibuk bermain 'video game'? .
 
Masya-Allah ! Bagaimana kesedaran ini harus dipupuk Ya Allah  ? Bagaimana dapat aku tarik diriku serta mereka-mereka disekelilingku  untuk turut sama bangkit menjunjung syariat mu Ya Allah? Mungkin atas sebab ini begitu tipis sekali penghayatan islam dalam kalangan masyarakatku Ya Allah . Ya Allah ampuni aku atas segala dosa-dosa dan kelalaianku sebelum ini ya Allah .

 Ayuh bangkitlah sahabat-sahabat ku ! Mungkin kita tidak mampu untuk berjihad di medan perang teteapi islam tidak mengecilkan skop jihaad dengan melawan musuh islam sahaja . Berjihadlah melawan nafsumu! marilah sama-sama kita cari semula nilai-nilai islam dalam diri kita . Penulis akui , diri ini masih belum sempurna , belum cukup ilmu-ilmu agama . Tetapi bukankah setiap muslim itu wajib amar makruf serta nahi mungkar ? menyuruh pada kebaikan dan mencegah kejahatan ? Ampuniku ya Allah tidak mampu aku memegang senapang menentang musuh-musuhMu , tetapi izinkanlah aku melepaskan peluru jihadku  ini melalui tinta bicara .

No comments:

Post a Comment

Your comments here