Friday 16 March 2012

TARBIYYAH -(step by step)-





  • Syed Qutb pernah membayangkan dirinya berada di atas bukit yang tinggi dan membayangkan masyarakat sebagai kanak-kanak yang bermain dengan pisau tajam yang akan memudharatkan diri mereka sendiri.
  • Abbas Assisi pernah suatu hari menangis melihat ummat yang rosak dan ketika itu Imam Hassan Al Banna mengatakan padanya “Sekarang baru kamu faham makna dakwah”.
Mereka semua menjadi hebat bukan secara tiba-tiba atau terus hebat sekelip mata..Namun, mereka melalui 'step-step' atau proses yang  berperingkat-peringkat yang dinamakan TARBIYYAH. Tidak ada yang terlalu laju atau terlalu lambat. Inilah fitrah tarbiyyah. 

"Sebagaimana bayi belajar merangkak hinggalah berjalan..Begitulah juga kita mentarbiyyah diri.. Langkah demi langkah.." 

*Syukran pada semua sahabat-sahabat dan ikhwah-ikhwah yang banyak mengajar serta menjadi 'Daie' dalam proses men'Tarbiyyah' diri ini... Moga sama-sama kita mempertingkatkan diri..

“Sesungguhnya kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, Maka semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh”. (Al-Ahzab : 72)

No comments:

Post a Comment

Your comments here