Thursday 21 November 2013

bingkisan hati di bumi Al-Amin

Inilah perjalan 10 hati hati yang penuh hamasah. Dalam menjayakan sebuah amanah

Kem Pembentukan Sakhsiyyah Khalifah Muda ( The Young Caliph Camp 1.0 2013 )

Segalanya bermula dengan ajakan seorang sahabat. Mulanya seperti ajak-ajak ayam, namun Allah mengatur peristiwa-peristiwa ini dengan masya Allah, cantik dan sarat mesej tarbiyyah buat hati yang kian kegersangan. 

Di surau Al-Amin inilah hati-hati kami terikat dengan satu perjuangan. Mungkin terlihat kecil tapi hanya kami yang tahu, dan Allah lebih mengetahui. Aku dipertemukan semula dengan sahabat-sahabat seperjuangan di SEPINTAR. Mencambahkan mahabbatillah. Dan dipertemukan pula dengan 5 sahabat baru yang subhanallah, hadirnya mereka sebagai wasilah mesej tarbiyyah dari Allah. 

Ya, terasa bagai diri mendapat perhatian eksklusif dari Allah. 

Mereka jujur biarpun hakikatnya pahit. Tidak langsung menyalahkan sesiapa, tetapi menyandarkan satu-satu kesalahan itu pada diri sendiri. Menambahkan qudwah hasanah yang sedia tertanam dalam peribadi mereka.

Katanya, dirinya kurang muwasaffat tarbiyyah. Bila dirasakan ada lakunya yang terkeluar dari daerah sakhsiyyah yang tsiqah

Kata-kata yang semudah itu laju mencengkam jiwa. Mendera nafsu yang membuai leka. Mengerah akal yang keliru dengan terlalu banyak pertimbangan

kata seorang lagi, tetaplah berpegang dengan kemuliaan, Allah pasti menurunkan pertolongannya. 

Tetapi yang pasti aku paling terkesan dengan itqannya hamba Allah ini menjaga amanahnya. Amanah kalam Allah yang sudah dia pasakkan dalam ingatan. Semoga Allah beri kekuatan agar dapat pula terpasak di atas bumi ini

Allahu ya Allah, walau begitu banyak syabab yang mengecewakan aku untuk melihat Islam ini dibawa oleh anak-anak muda  dengan hamasah semangat perjuangan mereka. Kau hadirkan cukup beberapa hamba-hambamu dari kalangan pemuda Islam di bumi ini agar aku yakin bahawa agama ini sentiasa ada pewarisnya

Dalam kem ini, aku lebih banyak menerima dari memberi

Allah beri aku kesempatan untuk duduk dan memerhati dari spektrum warna yang berbeza walau hadirnya ia dari cahaya yang melalui prisma yang sama. 

Ya Allah, izinkan aku belajar dari insan-insan yang sarat dengan qudwah, qawiy lagi amiin. 

Ya Allah beri aku kekuatan menerima teguran atas kesilapan dan kekurangn diri

Ya Allah, beri aku peluang untuk mencintaiMu. 

Ya Allah, beri aku redhaMu


ولمست حكمة ونور بيانه  

في سيرة المختار في إيمانه
Dan aku sentuh hikmahNya dan belai kasihNya
Dalam sirah mereka yang terpilih imannya

Nadhirah Baharin
Bingkisan hati di bumi Al-Amiin
21112013 2305

1 comment:

Your comments here