Tuesday 17 November 2015

Pertemuan dengan gadis jepun di Prayer Room

Saya membuka laman web Al-Huda Islamic Centre untuk melihat jadual waktu solat pada hari ini. Asar pukul 4.09 petang. Musim luruh di Sheffield kini berada di akhir fasanya, dan musim sejuk bakal hadir beberapa hari lagi.

Saya bergegas ke "prayer room" di Student Union bagi menunaikan solat maghrib. Sesampai sahaja di sana saya terlihat seorang gadis Asia duduk di atas kerusi di dalam prayer room tersebut. 

Dari rupanya, saya mengagak mungkin dia gadis berbangsa cina.

"I know one word. Arigatou gozaimas!" kata salah seorang wanita yang berada di dalam bilik tersebut. Gadis itu tesenyum lebar.

"Are you from Japan?" Saya bertanya pada dia.

"Yes" 

"Wow. This girl here, we call her Sushi because she knows japanese" Saya berkata padanya sambil menunjukkan kearah Sushi. Nampaknya Sushi kembang 2 kali ganda dari saiz tubuhnya. 

"Really?"

"Yeah, she once sang one japanese song to us"

Kami gelak bersama. Saya bersedia mengambil wudu' dan membiarkan dia disitu.

Usai sahaja mengambil wudu', lantas gadis jepun itu berkata "This is interesting. Everyone here go and wash themselves"

Saya tersenyum lebar. Dia kelihatan sangat teruja dengan ritual para muslimah di bilik itu. 

Saya menggunakan peluang yang ada untuk mencambahkan topik perbualan kami petang itu.

"Yes. Before we pray, we need to wash ourselves as a symbol to purify our physical and spiritual" Saya melemparkan senyuman mesra kepadanya

"I have never seen people doing this. Is there meaning about this direction" katanya lagi sambil menunjukkan kearah kiblat. 

"Yes, do you know mecca?"

"Yes"

"Do you know kaaba? the black box?"

"No"

"Well, when we pray we need to face the kaaba. However we are not worshipping the Kaaba." Saya berhenti sebentar untuk melihat responnya.

"Owh, right."

"It is a symbol of unity among muslims. So where ever someone wants to pray, he need to ensure he is facing the kaaba as best as he can. But if he could not, it is fine. This is to show that all muslims are united" Saya menyambung lagi.

"I see"

"Do you want to see the picture of Kaaba?" 

"Yes"

Saya segera mencari gambar Ka'bah versi 360 darjah lalu menunjukkan gambar Ka'bah itu kepadanya.

"Wow it is beautiful"

Saya tersenyum melihat reaksinya.

"Do you see the people here?" Saya bertanya sambil menunjuk kearah jemaah haji yang sedang menunaikan tawaf.

"Yes"

"They are doing pilgrimage. Do you know what that is?"

"No"

"Basically we will come here to walk around the kaaba 7 times"

"Right."

"This place is the most spiritual place in the world" 

Dia meminta diri tidak lama kemudian setelah rakannya selesai solat.

Pengalaman ini walaupun sebentar sangat memberi makna yang signifikan bagi saya secara peribadi.

Walaupun saya agak menyesal kerana tidak cukup bijak dalam mempersembahkan agama islam kepada gadis tersebut, saya berharap sangat dari perbualan tadi dapat sedikit sebanyak membuat dia terdetik untuk mengetahui lebih lanjut tentang Islam.

Saya amat berharap selepas ini akan ada lagi peluang-peluang lain untuk bercerita tentang Islam. Mempersembahan agama Muhammad ini.

Saya masih ingat lagi cita-cita yang disemat dalam diri sewaktu di Malaysia, bahawa saya ingin menjadi duta kecil Islam.

Doakan saya dan sahabat-sahabat muslim yang lain dapat menggunakan segala peluang yang ada untuk sebaik mungkin berdakwah kepada non-muslim di Tanah Inggeris ini.

Allahumma faqqihna fiddeen.

NB
17 November 2015


2 comments:

  1. please write more dhira. I want to read my schoolmates' experiences trying to explain muslim culture to others. huhuhu ^.^

    -wafa

    ReplyDelete

Your comments here